Wednesday, May 20, 2009

::otak kiri atau otak kanan::

Mengetahui belahan otak mane paling dominan dlm hidup kita dapat memberi jawapan kepada setiap tindak tanduk kita dalam kehidupan. Well aku xsure sebelum ni aku pernah buat test mengenai Otak Anda Yang Paling Dominan atau tak???...mgkin aku xjumpa test sebegini dalam Face Book (I'm olso one of FBians yg addict quiz)... disebabkan aku tiba-tiba terperasan yang aku neyh suka sangat buat kerja guna figure+table dsbgnya (smpai my opismate ckp, "nurrul neyh, mesti nk buat camtuh"...."nurrul share table tuh...cam menarik")...so aku terpikir analitik dan terperinci ke aku??? tapi yg xdinafikan subject Maths mmg kegemaran aku dr darjah 1 smpai skrg...(dan ini berbeza dgn 3 adik lelaki aku yg sangat menyampah dgn Maths, smpai adik3 aku ckp "balik3 nk banding results math, cuba tgk result english???"...ahhaha..patot la aju ko buat asasi law kt uitm tuh...)...tapi aku tetap rasa aku berjiwa seni dan sentimental sbb aku boleh bersajak, bersyair, berlakon teater cuma menyanyi ja xbley sbb suara aku iras3 sheila majid....takot plak nanti kena jadi penyanyi....xpasal3 aku kena tukar bidang dari bidang software ke seni suara...owhh xsanggup....

well...aku amat tertarik dgn ayat bro wordpress yg aku jmpa setelah sesi googlelan berjalan, tulisnya :
"Mengenali otak manusia sebenarnya seperti kita membuka satu “motherboard” sebuah komputer yang akan menjelaskan bagaimanakah sistem komputer itu berkerja, kekuatan (kelajuan) komputer tersebut, kekuatan memorinya (RAM), kesesuaian pengunaan komputer tersebut (untuk kegunaan personal , kegunaan pejabat, penggunaan programmer dan seterusnya) dan sebagainya"

dan seorang aku telah mengambil test untuk mengetahu dimanakah hemisfera otak yang banyak anda gunakan??? dan keputusan membuatkan aku sedar mungkin aku tidaklah berbakat dalam TEATER atau mendeklamasikan SAJAK......sila baca keputusan aku dan jom kongsi keputusan korang dengan aku....

Your Brain Usage Profile:
Auditory : 63%
Visual : 36%
Left : 68%
Right : 31%

nurrul, you are mildly left-hemisphere dominant while showing a slight
preference for auditory processing. This overall combination seems to
indicate a well-working blend of logic and judgment and organization,
with sufficient intuition, perception and creativity to balance that dominance.


summary tuh sikit ja aku papar...sbb biarlah bait3 seterusnya hanya untuk aku sahaja!!!


**kata.papan.kekunci:: korang sila la amek test juga dan kongsi bersama aku. KLIK DISINI untuk amek test juga

4 comments:

Lang Legar said...

Auditory : 40%
Visual : 60%
Left : 52%
Right : 47%

Zaren, you exhibit an even balance between left- and right- hemisphere dominance and a slight preference for visual over auditory processing. With a score this balanced, it is likely that you would have slightly different results each time you complete this self-assessment quiz.

adakah aku macam Spock, a son of two worlds. I guess I always be...

lalang said...

boss hebat r ko...ko cam menggunakan kedua2 la...kiri dan kanan....hahaha...kagum aku...visual dan left yg tinggi...sama cam nutt nasir...patot la korang berdua adalah sahabat aku teragung....kagum3!!!!

Lang Legar said...

haha manede hebat nie,cuma balance aje la..
haha ko pun tak kurang hebat nie..
kita saling beruntung la bersahabat sebab saling melengkapi, ko power otak belah kiri,aku n nutt balance..
kena cari lagi sorang lak yang power otak kanan haha..

EmEd said...

Your Brain Usage Profile:

Auditory : 35%
Visual : 64%
Left : 68%
Right : 31%

With regards to your career choices, you have a mentality that would be good as a scientist, coach, athlete, design consultant, or an engineering technician. You can "see where you want to go" and even be able to "tell yourself," but find that you are "fighting yourself" at the darndest times.

hoho..mmg tepat laa kot course yg aku amik skg..kah kah kah