Friday, May 15, 2009

aKu sUka mEmBaca kaH??

~~ dalam meniti usia kehidupan yang penuh ranjau dan onak duri nie terperasan pada diri seorang aku banyak yang berubah...pelbagai aspek, sudut, segi dan macam- macam lagi.... antaranya bahan bacaan aku yang berubah seiring peredaran usia aku..... mungkin syndrom ini hanya di alami oleh aku bukan kamu....oleh kamu dan bukan aku.... atau oleh kita semua..... bukan pon aku cakap yang aku neyh SUKA MEMBACA tapi kdg3 itu macam hakikat..... dari gossip artis smpai la berita politik.... aku suka amek taw.... cam busy body jugak.... tapi sebagai salah seorang anggota masyarakat, dah kira macam satu keperluan juga kita mengambil tahu apa yang terjadi disekeliling kita..... contohnya "anok pokya ujung kg masuk askar", "cucu moksu senah dapat 4 flat", "mak cu senah nikoh pulok"...dan macam3 lagi la.... ekekke.....

dan sedar atau tak aku juga sering beralih bahan bacaan mengikut usia :::
:: masa umur 7 - 10 tahun :: aku suka baca KAWAN, MICKEY MOUSE, KUNTUM
:: masa umur 11-13 tahun :: aku fanatik UJANG (bumper RAYA, PUASA, CUTI SEKOLAH mcm3), GILA-GILA, masih beli majalah KAWAN
:: masa umur 14-15 :: MANGGA (majalah artis kolam renang), HAI (setiap kali beli, sorok bawah tilam sbb takot mom marah, skali angkat tilam..penuh majalah HAI), MEDIA HIBURAN
:: masa umur 16-17 :: REMAJA, MASTIKA, FOKUS SPM (poyo3),
:: masa umur 18-20 :: budget utk bahan bacaan mula kurang kemudian tade sbb budget guna utk beli top up MAXIS.... tapi tyme neyh aku khatam NOVEL3 CINTA milik kasen aku cth OMBAK RINDU (5x baca), KAU YANG SATU (3x baca), satu3nya novel aku beli RIA QISTINA, dan bnyak lgi la NOVEL ALAF 21..... aku juga baca majalah MINGGUAN WANITA (mak aku nyer)... kdg3 baca MASKULIN (paksu aku nyer)
:: masa umur 21-23 :: langsung xbeli majalah..... baca pon pnjam kwn3 nyer..... lgi pon internet hujung jari.... mula baca online.... HARAKAH DAILY, TRANUNG, BLOGSPOT, paper online
:: sekarang :: rasanya aku mula jatuh cinta dgn majalah SOLUSI..... mungkin aku akan masukkan SOLUSI dlm budget bulanan aku!!!!!

** so kalu diperhatikan... jenis majalah berubah mngikut usia..... bermula dgn majalah fantasi - kehidupan artis - isu dunia - dalam menuju mencari makanan ROHANI....... semoga minat membaca akan terus dipraktikkan!!!!
** bak kata mylovely frend 4ever...."nughul ko dalam transisi dr remaja ke dewasa" bila aku cakap aku jatuh cinta dgn SOLUSI

5 comments:

k.e.r.i. said...

transisi dari remaja ke dewasa?

aku nak tanya, sekarang ni kau remaja ke?

sif said...

nape dgn transisi ko??
kt johor ade transit link wei..dl aku slalu naek..bas transit link.
bile ko nk beranak wei??
hahahahahahahahahahahaha*

gler.out of box.

Lang Legar said...

haha betul2 kawan ko cakap tue..
transisi dari zaman pra-matang ke matang..
kire kalo baca majalah hiburan tu dah tak mencabar minda la..
baca isu2 berat baru la mencabar minda..

hanaladyengineer said...

hhahaha..bnyak membaca ek..tak pun...kat umah asik tido..tido..ajer..maso bila kak yu ni membaca...mimpi kot....hahhhahha

kalau majalah wanita kak yu suka tegok Resipi...membaca Resipi..kwang2

lalang said...

k.e.r.i ~~ aku masih remaja okey!!! dewasa/tua hanya utk LOPAN...tp aku mgkin dlm kategori remawasa (Remaja-Dewasa)...klu LOPAN dia dh masuk Dewatua..wakakka

missy SUZi ~~ yg ko babitkan transit link dgn entry aku knape plak....hampeh la seorang lecture pon xpham transisi...mane paradigma ko sbg lecturer...kakawa!!!

lang legar ~~ yup...kiranya dlm proses nak mencabar minda dan mnggunakan kapasiti sel otak sebanyak mungkin!!!

hanaladyengineer ~~ wahhaha...kakyu jmpa majalah SOLUSI dan ANIQAH yg kakna tinggal atas meja stady tuh...so i tertarik pada SOLUSI...tido adalah hobi wajib..membaca hobi sunat...so dulukan yang wajib la...