Monday, September 15, 2008

malam 7 likur....dahulu dan sekarang

hari ini 15 Ramadhan....maknanya lagi 5 hari nak malam 7 likur.....seronok nak mati kalau la skrg neh 5-10 yg lalu...ehehhe...sebab ini yg kami tunggu3...menerangi rumah dengan pelita buluh....seolah3 cam satu pertandingan lak umah sape plg terang dan banyak pelita.....gila besh lagi kalau pelita tuh dihasilkan sendiri...dan sepanjang aku ingat...pernah sekali kot kami (aku,adik,kasen3+cuyie) menghasilkan pelita buluh secara tradisional...lupa la masa tuh umur berape...tpi aku masih ingat la....ahahha...tahun tuh gila klasik...rasanya pelita kami hasilkan tuh hasil rujukan dlm majalah UJANG BUMPER RAYA.....ahhaha...dan hasilnya boleh la dibanggakan...mane x nyer siap galah tokmak jadi mangsa...ahahha...gila besh nyer masa tuh....tiap3 kali nk smbut mlm 7 likur, kami suma mesti semangat nk pasang pelita....berangan nk jmpa LAILATUR QADAR.....tp xpernah pon dpt jmpa...uh terawih pon selang-seli...ada ati kot nk jmpa LAILATUR QADAR....laila cucu tuk kadar boleh la kot (neh lam majalah UJANG).....yg aku taw masa aku kecik3 dulu puasa sehari rm1, mknanya pgi3 raya dpt rm30....mymom ckp sape yg xp terawih sila kemas dapor, semua pnggan mangkuk msti clear sblm dia blik ( neh taktik mymom, paksa p terawih...kiranya taktik neh menjadi la sbb aku prefer p terawih berbanding basuh pingganMangkuk).....alhamdulillah...berkat paksaan masa kecik, ianya sgt berkesan pai skrg setiap kali RAMADHAN aku mesti rasa xbesh klu xberterawih, rasa cam bukan blan pose.....

citer kat atas masa zaman kegemilangan la tp skrg kami suma dh makin dewasa....generasi kami ::
1. aku = 22 tahun, tahun akhir tuk abehkan degree
2. aju = adik aku, 17 tahun, nak amek SPM, dia kt STAR,Ipoh dr form1 so dia pon sama merantau cam aku
3. cuyie = paksu aku, 28 tahun, Inspektor polis dh skrg...tp lom kawen3 lagi...xpe support aku dulu...
4. k.lina = kasen, 25 tahun, cikgu kt t.Intan, dh kawen raya tahun lph
5. liniey = kasen aku, 21 tahun, baru abehkan diploma nyer
6. jijah = kasen aku, 19 tahun baru ja masuk politeknik meneruskan pengajian
7. juwe = kasen aku, 22 tahun, masih belajar
8.abe je = kasen aku, 28 tahun, dah kawen anak 1

waaaa...besh nyer kalu kita semua xmembesar dan berdewasa!!!!!!
generasi adik2 aku and kasen yg laen skrg neh...dorang suma tade dah nak susah p kebun cari buluh....p kedai beli minyak tanah....bila aku tepon mymom, tanya adik2 aku watpe..dorang suma mean game, PS2 la, game komputer la....layan CD la....uhuhuu...jauh beza kot.....itulah kata SM SALIM...dulu lain sekarang lain...

5 comments:

Lang Legar said...

owh sgt seronok psg pelita time 7 likur,konon2 malaikat nnt xnmpk jln ke rumah..aku ingat smpi skang moyang aku ckp camtu...
dan aku jge maseh ingat cite laila anak tuk kadar kat Ujang edisi pose tue,in fact smlm br aje cite same seseorang haha..

yup generasi skang dh kurang penghayatan hari raya...
lau dolu2 suasana puasa dan menjelang persiapan hari raya sangat2 menyeronokkan...

tapi masa xkan dpt diulang kembali..

lalang said...

ko bercerita nga sape boss??...seseorang???? adoiiiiiiiii

Lang Legar said...

hehe mmg r seseorang..

lalang said...

sape kah seseorang....milik siapakah????

Lang Legar said...

aku pn xtahu milik siapakah gadis itu..