Monday, March 23, 2009

"sape kata PUTRAJAYA tadop sellut" - lalangVersion

guys....lama aku xhupdate blog..tentu korang pon bosan nengok gambo itik yg lama menjadi muka utama...ohohoh..suma gara3 PTD....ermm...entry kali neyh mmg ditaip dalam keadaan dimana aku agak stress sebenarnya...unknown status...membuatkan aku letih dan sampai satu tahap yang membosankan...btw thanks untuk ahad+APPAS yg menggembirakan (dipetik dr LOPAN)

okey...jom sembang3 pasal stres...(xsembang la, cuma aku yg taip ikot suka kepala aku)...well sape yg xpernah stress??? sila angkat tangan dan angkat kaki!!! maknanya kasarnya blah dr blog aku!!! sebab entry ini untuk yg pernah stress, sdang stress dan bakal stress!!!
soalan aku sterusnya, pernahkah hidup korang suci tanpa tekanan?? ermmm...dalam dunia serba canggih dan moden, macam3 sebenarnya yang menyebabkan stress, kalu dulu internet slow, line maxis down xjadi masalah tp skrg klau nk buka yahoo.mail atau yahoo messanger pon dekat 30 minit mmg stress!!!!.... klau student nak dekat exam stress juga...nak siapkan final project pon stress tpi stress yg mcam ni sebenarnya baik untuk kehidupan kita sbb bila stress nak exam..dia jadi pemangkin utk kita belajar, kalau stress keje xsiap jadi pemangkin tuk aku update blog!!!! huahuahuahau........

kalau nak ikot rasa yg binasa ni.... banyak ja punca nak dijadikan alasan untuk kita rasa stress...contohnya kalau aku la...kalah maen bowling (tercalar maruah blog)....erm milo ais rm4++ untuk segelas (baik mkn nasi ayam set)...tayar depan sangkut....enjin keta mati di traffic light (viva xsama cam vios - jln bandar xsama cam highway).... tapi suma stress tu stress yg besey3 je la....kalu yg plg stress bila hari ahad pon dpt call pasal keje...mmg tahap gaban stress!!!... tapi dh nama pon AP ja...kalau EXEC tu lain la...hahahha!!!... (perenggan ni aku quote utk APPAS ja...hanya kita yg paham....)

kat bawah ni...aku pastekan sedutan dr satu artikel stress!!!

"Menurut Dr Hans Selye, pengasas teori stress, stress merupakan satu gejala tindakbalas yang tidak spesifik oleh individu terhadap beban yang datang dalam bentuk keresahan yang disebabkan cabaran, ancaman atau perubahan yang memerlukan respon. Stress sebenarnya boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu stress yang positif yang dinamakan eustress dan jugak stress negatif yang dinamakan distress."

Menurut risalah yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan, antara punca lain stress ialah beban kewangan, masalah rumahtangga, menunggu terlalu lama, mangsa buli, beban kerja yang tinggi, suasana persekitaran yang tidak sihat, rasa rendah diri, kesesakan jalan raya, serta tragedi. Semua ni, kebanyakannya, stress jangkamasa panjang.

Orang yang mengalami stress akan berasa gelisah, gangguan emosi, insomnia, kurang fokus, resah dan cepat marah. Mereka digalakkan mengambil 10 langkah ‘B’ iaitu bertenang, bernafas dengan dalam, berkata ‘relakslah’, beribadat, bercakap dengan seseorang, berurut, berehat dan mendengar muzik, beriadah, bersenam dan berfikiran positif.

Ada yang mengatakan, orang muda lebih pandai menguruskan stress berbanding orang lebih tua. Jadi belia sekalian, marilah kita menguruskan stress dengan sebaiknya supaya stress yang baik itu akan meningkatkan system imunisasi kita.

“Setiap stress akan meninggalkan kesan yang mendalam, dan setiap situasi stress yang berjaya ditempuhi akan berbalas dengan menjadikan seseorang itu lebih matang.” - Dr. Hans Selye

p/s :: klau hutan batu cam PUTRAJaYA pon berselut mmg stress juga!!!!...so sape kata "PUTRAJAYA tadop sellut"

~~ bila kita stress macam ni la kita ~~

~~ amalkan ayat ni untuk yg muslim..... aku mmg amalkan ayat ne... mmg korang akan sennag dpt solution utk apa jua ruang lingkup masalah.......well dlm dewan exam, baca bnyak kali pon kita leh dpt jawapan!!!! boleh juga dipraktikkan di mana jua ~~

5 comments:

k.e.r.i. said...

erm milo ais rm4++ untuk segelas (baik mkn nasi ayam set)...tayar depan sangkut....enjin keta mati di traffic light (viva xsama cam vios - jln bandar xsama cam highway)....

semua kena atas batang hidung aku.

lalang said...

ahhaha....off record keri....atleast ko juara liga bowling YSK (YUBIYU Sayap Kiri)....hahhaha!!!!

Lang Legar said...

haha betul2 keri, bangga la juara Kejohanan Bowling Tertutup YSK..
powa tue..
bangkit dari kekalahan macam kuih bangkit..
malang nasib jugak semalam, baru nak jadi budak ijau dah jadi budak coklat sebab mandi selut penangan Viva Cik Exec..

k.e.r.i. said...

yer.
lain kali buat lagi tournament bowling Yubiyu Sayap Kiri.
lain kali dekat IOI pulak.
takde la nak main selut bagai.
hahaha!

lalang said...

YSK session 2....aku pastikan aku akan menang!!!!..hahahahha...