Showing posts with label selfcook. Show all posts
Showing posts with label selfcook. Show all posts

Wednesday, April 30, 2014

resepi nasi lemak mudah simple

olahan resepi sahabat baik. nutt.
tulis kat blog untuk rujukan masa hadapan.
tade lah nk whatsapp sahabat baik malam3 buta minta resepi nasi lemak.

nasi lemak simple
1. masuk dapur rendam beras.
2. kupas bawang (bawang putih& merah dimayang halus)
3. ketuk halia 2inci
4. santan sekotak + garam + daun pandan
5. masuk semua dalam rice cooker bersama air dengan secukupnya

sambal simple
1. tumbuk/blend bawang merah+besar
2. panas minyak seagak2nya + letak belacan+serai (optional)
3. tumis sampai naik bau..api perlahan
4. masukkan cili giling puteri...biar dengan penuh kesabaran
5. masukkan air sesikitnya dan letak asam keping+garam+gula
6. masukkan bawang hiris + ikan bilis
7. biarkan sehingga kering sedikit

siap!! hidang beralaskan daun pisang adalah sungguh lazat dan beraroma.

Monday, December 9, 2013

kek coklat moist kukus

resepi kek colat kukus simple.
resepi yang mudah cepat dan lazat.
resepi dan cara yang khusus untuk si pemalas yang miskin.
yakni tidak mempunyai mixer dan oven.
makanya resepi ini hanya guna blender
dan juga teknik kukus.

bahan A:
3 biji telur
1 cup gula
1 cup susu pekat
1 cup susu cair
1 sudu teh esen vanilla

*blend bahan A sampai sebati
(sampai campuran nampak ringan dlm blender)

bahan B:
3 cup gandum
1 cup serbuk koko
1 cup minyak masak
1/2 cup air panas
1 sudu teh bikarbornat
1 sudu teh baking powder

*campur semua bahan B dalam bekas yang kering
*kalau nampak cair sangat tambah la serbuk koko+gandum sikit
*kacau sebati then campurkan bahan A ke dalam bekas bahan B
*blend semula campuran A+B+1 petak colat masakan nak bagi sebati
*coklat masakan tu nak letak berapa petak pon suka hati la..
*kalau xmuat nak blend sekaligus..buat 2 kali ke 3 kali ke..
*tade sape nak marah pon!!!
*bila dah blend sebati..now siap untuk dikukus.
*letak dalam bekas untuk kukus.
*kukus lebih kurang 15-20minit..
*masa kukus bergantung la pada kondisi pengukus anda..
*takot ada pengukus yg lambat panas...masa 30-40minit.
*nak tahu masak ke tak..ambik garfu cucuk kek..xmelekat masak la tu..

bahan C: coklat leleh.
3 petak coklat masakan
1 sudu besar susu pekat
1 sudu besar susu cair
1 sudu besar minyak masak
1 sudu besar serbuk koko

*campur semua bahan C dalam periuk kering
*letak periuk dlm air panas yg baki lepas kukus kek tu.
*guna kaedah double boiler la ni.
*dah cair boleh letak atas kek yg dah sejuk yea.
*siap. boleh makan.
*simpan sejuk lagi sedappp...

**p/s: cup = cup yang guna untuk masak nasi tu. btw nak guna cawan pon boley ja

moist choc cake!! yummy


Monday, July 22, 2013

gulai kuning ikan aya@tongkol

menu paveret sepanjang hayat!!
aku ni boleh kata pencinta ikan ayo. tahu.
kadang2 aku doa agar ikan ayo xpupus dek pencemaran air laut.
haha. sampai macam tu sekali.
ikan atau ike. sama ja. bukan ikea yg ada meatball sedap tuh.
ike ayo atau aya sama juga. refer pada ikan tongkol juga

petang ni kalau ada yang tak tau nak masak apa.
nah aku bagi idea. gulai kuning ikan ayo.
atau boleh la panggil masak lemak ikan tongkol.

resepi mudah senang dan lazat.

bahan-bahan.
- seekor ikan ayo@tongkol size sederhana
- 5 ulas bawang merah *
- 2 ulas bawang putih *
- 2cm halia (haha..siap pakai ruler) *
- 3 tangkai lada kering (kalau size kecik guna 5 tangkai) *
- serbuk kunyit (secukup kuning korang nak) *
- sekotak santan (aku guna santan M&S)
- air secukupnya
- 3 asam keping (size kecik, klu besar 1 pon cukup la)
- sedikit garam
- kacang panjang
- timun
- cili/lada

cara-cara.
1. rebus ikan ayo bersama asam keping & sedikit garam
(selalu aku rebus ikan ni awal3 la)
2. masukkan semua yang bertanda * ke dalam blender dan blend smpai hancur
(time ni klu rasa xkuning tambah serbuk kunyit, sebab nak balance kan dengan
lada kering yg mungkin terlebih.. jadi merah3 plak)
3. semua yang diblend, masuk ke dalam periuk yang nak menggulai pastu masukkan santan sekotak dan masuk air secukupnya. letak atas dapur.
(aku ikut nisbah 1:3, 1 kotak santan:3 kotak air)
4. biarkan sampai menggelegak. jangan lupa kacau
5. masuk kan ikan ayo biar kejap. tambah garam kalau xmasin.
masuk juga asam keping yg guna time rebus ikan tuh
6. last masukkan timun, kacang pangjang & cili. biarkan kejap tapi jangan lama.
agak3 kacang & timun dan masak ok la.
7. siap. wah wanginya bau.

nota tambahan:
- lada kering ke cili kering terpulang pada kampung masing3.
  kampung aku panggil lada@lado kering.
- cili/lada tu memang xpayah hiris. terus letak ja.
- nak lagi sedap, makan kena ada sambal lada. so rajin3 buat.
- guna cili/lada ni dengan jumlah ganjil. sebab nanti kepedasan dia lagi terasa. petua. haha
- xsempat snap gambar sebab xsabar nak ngap!! gugel sendiri rupa cane..

Wednesday, June 26, 2013

resepi bubur nasi

resepi bubur nasi senang dan mudah untuk si pemalas yang lapar.

bahan -bahan yang diperlukan
(sedikit semangat kerajinan)
- 2 pot beras
- 3 kiub ayam knorr (guna 3 sbb tade ayam dlm peti ais)
- 2 sudu minyak masak
- halia (dimayang sederhana tebal)
- 2 ulas bawang merah size sederhana (dimayang halus)
- 2 ulas bawang putih (dimayang halus)
- ikan bilis
- cili padi+kicap (buat sambal kicap)
- air secukupnya

cara-cara
- basuh beras dan rendam kejap dalam 2-3 minit.
- panas kan minyak dalam periuk tumis bawang.
- dah naik bau masukkan beras, air, halia dan kiub ayam.
- kacau sikit. tutup periuk. biarkan sampai jadi bubur.
- panas kan minyak dalam kuali dan goreng lah ikan bilis sampai rangup.
- potong cili dan tambah kicap.
now siap. boleh makan smbil tengok tv. mudah dan senang kan!!!

Tips
- guna periuk paling besar yang ada kt dapur
  sbb klu periuk kecik beras tuh susah nak kembang jadi bubur.
- sukatan air tu macam 3x or 4x kali lebih dari sukatan air untuk masak nasi.
- kalau ada ayam dalam peti gunalah ayam dan kurangkan kiub tuh
- sesekali tengok la jugak bubur atas dapur tu kot la xcukup air ke apa.
  klu nmpak macam dah kering tapi belum jadi bubur tambah air lagi.
- sementara beras nak transform jadi bubur..
  maka buatlah kerja3 lain....mandi.kemas bilik.lipat baju.mop lantai dsbgnya.
- klu buat 2 pot untuk seorang pon abes tapi memang seharian tu makan bubur je la
  dari sarapan sampai supper.so xpayah pikir lunch nak makan apa,
  dinner nak makan apa (tambah3 on wikend)...

lazatnya saya masak. haha.

Sunday, January 13, 2013

Resepi Laksam


Laksam cara saya senang & mudah:

Bahan (untuk laksam) :
2 cawan tepung beras
3 cawan air
Sedikit garam

Cara-cara (laksam)
Letak pengukus atas dapur (jangan lupa la letak air). Biarkan dan tunggu sehingga air mendidih. Sementara air nak mendidih tu campur semua bahan (untuk laksam) kemudian kacau sebati. Ok, air dah mendidih kan. Sapukan minyak masak pada tudung periuk letak dalam pengukus. Kemudian letak sesenduk campuran yang sebati tadi letak di atas tudung periuk. Biarkan dalam 5 ke 6 minit.

Bahan (untuk kuah)
½ kilo ikan sardin (ike selaye)
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 ulas bawang besar (yang kuning tuh)
¼ halia
Sedikit lada hitam ditumbuk halus
1 keping asam keeping
1 kotak santan

Cara-cara (kuahnya)
Rebus ikan sehingga masak lah. Kemudian asingkan isi dan tulang ikan. Isi ikan yang sudah tidak bertulang lagi masukkan ke dalam blender. Kemudian blendkan dalam 1 atau 2 minit. Okey next, terus letak semua bawang, halia, lada hitam yang ditumbuk halus ke dalam blender bersama ikan tadi. Blend kan semua campuran lagi sekali sehingga betol2 hancur. Last masukkan semua bahan yang di blend ke dalam periuk bersama santan dan asam keeping, letak atas dapur. Kacau dan masak hingga mendidih.

Ulam dan sambal
Untuk ulam hiriskan daun kesum, kacang panjang dan timun.
Untuk sambal blendkan cili padi bersama sedikit cuka makan.

Tips:
Kepekatan untuk buat laksam ni kena ikut nisbah 2:3, air lebih 1 sukatan daripada tepung, so xkesah la guna bekas apa pon cawan ke gelas ke.. hehe... Tapinya aku tak ikut juga sebab aku suka buat dulu satu pastu tengok hasilnya lepas kukus tu kalau lembik sangat tambah tepung....kalau keras dan tebal ja macam lempeng tambah air and so on..sampai la dapat hasil yang rasa puas hati dan cantik dah..

Nak tahu masak ke belum, bila dah mengelembung selepas 5 ke 6 minit..dah masak la tu.. biarkan ia suam sikit baru lah gulung kan. Guna la sudu masa nak gulungkan tu.

Andai kata laksam tadi lembik juga… boleh letak tepung gandum sedikit.

laksam sedap